Til Mannfjellet

Mannfjellet har fått navnet sitt etter de mange menneskelignende formasjonene som kneiser mot himmelen. Turen til toppen tar fire til fem timer, alt etter hvilken form man er i og hvilken rute man velger.

Vil du ta de 1552 metrene på kortest mulig distanse, velger du den bratte lia opp fra gården Lund. Den første delen må man regne med å gå i tett krattskog, men etter hvert blir det glisnere, og etter en time er du over skoggrensen. Her får du ikke en meter gratis! I ca 300 meters høyde skal orkideen Marisko være observert, så kikk etter den!
Ta til venstre for knausen 1015, hold deg i nerkant av ura i søkket bak knausen (fare for steinsprang!), og følg elva oppover. Nå ser du egga som fører til toppen. Her er det vanligvis snø hele året, så joggesko er uegna.

Vil du ha en slakere stigning, kan du ta turen opp Kitdalen (se annen link!), og så følge vegen/stien innover Sørdalen. Like nedenfor Boikiharju svinger du vestover og runder Bogen Jeg valgte å gå høyre side av Bogelvvatnet og deretter peile meg inn på egga mot toppen.

Skientusiaster finner godt skiføre her, hele året! Egga nedover Mannfjellet innbyr dessuten til kilometerlang aketur. (Tips: Ha rumpebrett i sekken!)